НЕЙРОННІ ЗВ`ЯЗКИ ТА ПРОЖИВАННЯ ВТРАТИ

Нейронні зв’язки в нашому мозку створюють своєрідні карти, які допомагають нам орієнтуватися в просторі та часі, а також підтримувати емоційні та соціальні зв’язки з іншими людьми. Ці карти зберігаються в гіпокампі і мають три основні виміри: місце, час та психологічна близькість. Вони допомагають нам розуміти, де знаходяться важливі для нас люди, коли ми зможемо з ними зустрітися та наскільки вони важливі для нас.

Мозок і віртуальні карти

Вимір місця

Мозок створює віртуальні карти, які включають три виміри. Перший з них – це місце або локація. Наприклад, ми можемо знати, де знаходиться кохана людина по відношенню до нас у просторі. Це знання дозволяє нам відчувати певний спокій та впевненість, знаючи, що близька нам людина знаходиться поруч або у визначеному місці.

Вимір часу

Другий вимір – це час. Ми знаємо, коли зможемо побачити кохану людину, використовуючи підказки, що базуються на нашому досвіді: після вечері, перед сном, після школи тощо. Це допомагає нам планувати наше життя та зберігати впевненість у майбутніх зустрічах.

Вимір психологічної близькості

Третій вимір – це психологічна близькість, яка визначає, наскільки важлива для нас ця людина і наскільки ми відчуваємо її присутність у нашому житті. Цей вимір формується у лімбічній і лобовій мережах за допомогою нейромедіаторів винагороди. Важливою частиною цього процесу є створення зв’язку «ми», який формується ще в дитинстві.

Розвиток зв’язків від народження до дорослого віку

Немовля

Для немовлят зв’язок «ми» є надзвичайно важливим. Немовля прагне постійного контакту з тим, хто про нього піклується. Плач немовляти викликає реакцію вихователя, яка задовольняє потреби дитини та надає відчуття винагороди.

Дитина ясельного віку

З віком діти розвивають здатність бачити, чути та відчувати запах близьких людей, а також самостійно рухатися. Часові ритуали або сигнали допомагають дітям встановлювати відчуття часу. Вимір «ми» та цикл заохочення продовжують відігравати важливу роль: дитина плаче або говорить, вихователь реагує, дитина отримує винагороду та її потреби задовольняються.

Прогнозування і адаптація

Мозок сигналізує про очікування, і якщо вони не здійснюються, людина відчуває горе. Наприклад, якщо людина не знаходиться там, де очікує наша карта, очікування винагороди не виправдалися. Це може стати джерелом стресу і розчарування.

Стратегії подолання і адаптація

Кліше «Час лікує» відображає той факт, що адаптація мозку не є пасивною. Зв’язки лобової частки з лімбічною системою створюють і зміцнюють нові нейронні шляхи, які допомагають нам впоратися з втратою. Ритуали та релігійні вірування можуть допомогти у цьому процесі, забезпечуючи нові орієнтири у вимірах місця та часу, а також підтримуючи зв’язок з важливими для нас людьми через спільні бажання, цінності та переконання.

Переживання та сприйняття втрати

Втрата близької людини є одним з найсильніших емоційних потрясінь, яке може зазнати людина. Це впливає на всі аспекти життя, змушуючи нас адаптуватися до нової реальності. Переживання втрати має декілька етапів, включаючи заперечення, гнів, торг, депресію та прийняття. Ці етапи можуть повторюватися, змінюватися та поєднуватися, оскільки кожна людина проходить через цей процес унікальним способом.

Важливим аспектом переживання втрати є усвідомлення відсутності коханої людини. Мозок постійно сигналізує про очікування, які більше не можуть бути виконані, що викликає почуття горя. Очікування, що близька людина буде “там”, де її передбачає наша внутрішня карта, не виправдовуються, і це призводить до повторюваних моментів розчарування і смутку. Втрата винагороди, яку ми асоціювали з присутністю цієї людини, залишає в нашій психіці глибокий слід.

Адаптація до втрати не є пасивним процесом. Мозок, завдяки своїм нейропластичним властивостям, створює і зміцнює нові нейронні шляхи, що дозволяє нам знайти нові способи подолання і продовжити жити. Ритуали, релігійні вірування та соціальна підтримка можуть відіграти важливу роль у цьому процесі. Вони допомагають нам інтегрувати відсутність коханої людини в наш новий життєвий контекст, створюючи нові нейронні зв’язки, які допомагають впоратися з почуттям втрати.

Оточення, яке розуміє процес горя, може стати важливим ресурсом для тих, хто переживає втрату. Відповідне соціальне та психологічне середовище сприяє заповненню прогалин, створених відсутністю людини, і допомагає задовольнити базові потреби, що дозволяє побудувати нові моделі взаємодії і підтримки. Це сприяє формуванню нових зв’язків, які допомагають людині інтегруватися в нову реальність та знаходити нові джерела емоційної підтримки і задоволення.

Опублікував(ла) VeLa
Попередній запис
“ЯБЛУКА ТА ЦИБУЛЯ”: ГРА ДЛЯ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ
Наступний запис
ЯК ПРИВЧИТИ ДІТЕЙ СПАТИ ОКРЕМО ВІД БАТЬКІВ
Залишити відповідь
Ваша електронна адреса не буде опублікована. Обов'язкові поля позначені *